Vraag en antwoord

Wat houdt Collectieve Inkoop Schilderwerk in?

Collectieve Inkoop Schilderwerk is voor iedereen - leden én niet leden van Vereniging Eigen Huis - met een eigen woning waarvan het houtwerk aan de buitenkant moet worden geschilderd. Met dit collectief wordt het schilderwerk uitgevoerd door zorgvuldig geselecteerde schilders die kwalitatief hoogwaardige verf van Sikkens gebruiken. Aansluitend inspecteert een expert van Vereniging Eigen Huis het schilderwerk waarna u zes jaar garantie krijgt.

Waarom organiseert de vereniging dit collectief?

Goed onderhouden buitenschilderwerk is van groot belang voor de kwaliteit en de waarde van uw woning. Maar zelf schilderen is een flinke klus en uitbesteden is een hoop geregel. Waar vindt u een goede schilder en hoe beoordeelt u de kwaliteit van zijn werk? Omdat wij hebben gemerkt dat veel van onze leden met deze vragen rondlopen, hebben we in 2015 Collectieve Inkoop Schilderwerk ontwikkeld. Daarmee regelen we samen met Uw Huismeester de beste kwaliteit. Alle schilders die meedoen, zijn zorgvuldig geselecteerd en het schilderwerk wordt na afloop gecontroleerd door onze experts. Daar bovenop krijgt u ook nog zes jaar garantie. Zo staat u sterker bij het onderhoud van uw huis.

Is EigenHuis Schilderplan hetzelfde als Collectieve Inkoop Schilderwerk?

Nee, dat is niet hetzelfde. Alleen Collectieve Inkoop Schilderwerk is van Vereniging Eigen Huis in samenwerking met Uw Huismeester. Onderdeel van Collectieve Inkoop Schilderwerk is de keuring na afloop van het schilderwerk door Vereniging Eigen Huis. 

Wie is Uw Huismeester?

Voor de uitvoering van het schilderwerk heeft Vereniging Eigen Huis het bedrijf Uw Huismeester geselecteerd dat gespecialiseerd is in woningonderhoud. Deze organisatie werkt met zorgvuldig geselecteerde schilders verspreid over het hele land. Hierbij let Uw Huismeester op de manier van werken, kwaliteit, prijs, betrouwbaarheid en klantgerichtheid. 

Ik ben geen lid van Vereniging Eigen Huis, kan ik toch meedoen?

Collectieve Inkoop Schilderwerk wordt georganiseerd voor leden van Vereniging Eigen Huis. Met ruim 730.000 leden is dat immers de kracht van het collectief. Ook als u geen lid bent kunt u hiervan profiteren. U wordt automatisch lid van Vereniging Eigen Huis en het eerste jaar is uw lidmaatschap gratis. Zo profiteert u van exclusieve dienstverlening, woonvoordeel en belangenbehartiging voor maar € 27 per jaar. Daarnaast ontvangt u tien keer per jaar het Eigen Huis Magazine. Voordat het gratis lidmaatschapsjaar afloopt, krijgt u van ons bericht.

Waarom is schilderwerk via het collectief niet altijd voordeliger?

We houden offertes voortdurend tegen het licht om een goede prijs-kwaliteit verhouding aan te kunnen bieden maar we kunnen niet garanderen dat Collectieve Inkoop Schilderwerk in alle gevallen de goedkoopste is. Dat komt vooral omdat u via Collectieve Inkoop Schilderwerk zes jaar volledige garantie krijgt terwijl we in de markt doorgaans 3 jaar aflopende garantie zien. Bij aflopende garantie krijgt u bijvoorbeeld in het eerste jaar 100% garantie, het tweede jaar 65% en het derde jaar 35%. Als u de offerte vergelijkt, raden wij u aan hier goed op te letten.

Wat is allemaal bij die prijs inbegrepen?

Voor een vaste prijs inclusief BTW bent u verzekerd van:

Hoe garanderen jullie dat de schilder een vakman is?

De schilders zijn zorgvuldig door Uw Huismeester geselecteerd en de meesten zijn door Sikkens gecertificeerd. Het bewezen vakmanschap in combinatie met de kennis van de materialen garandeert dat uw woning in goede handen is. Dit blijkt ook uit de garantietermijn van zes jaar op het schilderwerk.

Waarom is gekozen voor Sikkens?

Om het schilderwerk in goede conditie te houden, zijn diverse verfleveranciers uitgenodigd om een aanbieding te doen. Op basis van kwaliteit, prijs en distributienetwerk is Sikkens geselecteerd.

Kan iedereen meedoen aan Collectieve Inkoop Schilderwerk?

Deelname aan Collectieve Inkoop Schilderwerk is alleen mogelijk als u minimaal een volledige gevel buitenschilderwerk van een koopwoning in Nederland wilt laten verven met de volgende uitzonderingen:

Lees de uitleg van de uitsluitingen of bekijk de complete deelnemers- en garantie voorwaarden

Wat gebeurt er als ik ramen en deuren vergeten ben op te geven?

Voordat de schilder begint met het werk, maakt hij met u een afspraak om het schilderwerk te bekijken, de zogenaamde schouw. Tijdens deze schouw inspecteert de schilder het houtwerk en de conditie van het schilderwerk. Samen gaat u alles langs. Eventuele vergeten onderdelen zoals een kozijn of een deur kunnen alsnog worden opgegeven. Bij wijzigingen, bijvoorbeeld van het te schilderen houtwerk, krijgt u een nieuwe offerte die u vervolgens wel of niet kunt accepteren.

Wie helpt mij bij het kiezen van een kleur?

U kunt uiteraard met de schilder de kleur bespreken en zijn advies vragen. Dat kan bij uitstek tijdens de schouw. 

Wanneer begint de schilder?

De schilder maakt met u een afspraak. Dat geldt zowel voor de schouw als de start van de uitvoering van het werk. 

Wat is het beste moment om buitenschilderwerk uit te laten voeren?

Het buitenschilderwerk kan beslist niet onder regenachtige en andere vochtige weersomstandigheden zoals zware dauw en mist uitgevoerd worden, evenmin in de felle zon. De meest geschikte jaargetijden voor het schilderen van buitenschilderwerk zijn de lente, zomer en herfst. Schilderen in de winter is zeker mogelijk, mits het droog is en de verf voldoende vloeibaar is.  

Wanneer moet ik betalen?

U betaalt in drie delen. Uiterlijk tien dagen voordat de schilder begint, doet u een aanbetaling van 20% van het factuurbedrag, inclusief BTW. Zodra de schilder zijn werk heeft afgerond, betaalt u de volgende 60%. De laatste termijn van 20% betaalt u na afloop van de controle van het schilderwerk door een expert van Vereniging Eigen Huis. 

Hoe werkt het precies met de garantie?

U krijgt zes jaar garantie op het schilderwerk. Nadat het schilderwerk is geïnspecteerd door een expert van Vereniging Eigen Huis en u de laatste termijn heeft betaald, ontvangt u een garantiecertificaat. U kunt het certificaat, en daarmee uiteraard de garantie, bij verkoop van de woning overdragen aan de volgende eigenaar. Wilt u gebruik maken van de garantie, neem dan contact op met Uw Huismeester via 088 – 888 72 11 (werkdagen van 07u30 tot 17u30).